czwartek, 27 sierpnia 2015

Toruń w jedno popołudnie

Termin wyjazdu: 22.08.2015

Kolejny weekendowy wypad na przypomnienie sobie szkolnej wycieczki. Do dziś na mojej półce stoi zakupiony w Toruniu Mikołaj Kopernik.

Do Torunia wybraliśmy się autem w sobotni słoneczny poranek. Z Poznania do Torunia jest zaledwie 180 km, które pokonaliśmy w niecałe 2,5 godziny. Znaleść miejsce w centrum starówki graniczyło z cudem, dlatego zmuszeni byliśmy zaparkować ciut dalej.

Na wizytę w Toruniu nie mieliśmy zupełnie szczególnych planów. Postawiliśmy na luźne zwiedzanie i wyrwanie się z codziennego biegu, odwiedzenie Planetarium oraz wieży widokowej na Ratuszu Staromiejskim.

Przypadkowo trafiliśmy, że w Toruniu odbywał się w ten weekend XIII Memoriał Huberta Jerzego Wagnera- nie brakowało prawdziwych kibiców, którzy odznaczali się koszulkami z napisem POLSKA.
Dzięki atrakcjom kulturalno-sportowym miasto zyskuje większa ilość turystów, którzy chętnie odwiedzają Toruń.

Wszystkie atrakcje i zabytki Torunia znajdują się w obrębie Rynku Staromiejskiego. Uliczek jest o tyle mało, że bez problemu znajdziemy interesującą nas atrakcje.

My zwiedzanie rozpoczęliśmy od mniejszego Rynku Nowomiejskiego, następnie ul. Szeroką udaliśmy się w stronę głownego Rynku Staromiejskiego.

Rynek Nowomiejski
Kościół św. Jakuba
Dawny kościół pw. Trójcy Świętej

ul. Szeroka
Rynek Staromiejski

Tłumów pod Pomnikiem Mikołaja Kopernika nie brakowało a z okazji atrakcji sportowej w mieście, Mikołaj trzymał niezwykły przedmiot jakim była piłka do siatkówki.

Jeżeli Toruń to i Toruńskie Pierniki! Kolejki nie było końca, najlepsze pierniki z pierwszej ręki!

Pomnik Mikołaja Kopernika
Ulica pełna turystów
Kościół pw. Ducha Świętego

Jednym z naszych punktów atrakcji w Toruniu było Planetarium inaczej Centrum Popularyzacji Kosmosu.
Do dyspozycji mamy 3 atrakcje, każde dostępne wg dostępnego repertuaru. Warto dokonać rezerwacji online.
Planetarium- wyświetlane pokazy astronomiczne,niezwykłe przestrzenne obrazy tworzą animacje video oraz slajdy, siedząc na fotelu można poczuć się jak nad prawdziwym niebiem gwiazd.
My spośród kilku pokazów wybraliśmy "Lato pod gwiazdami", dzięki czemu dowiedzieliśmy się jak rozpoznawać gwiazdy i gdzie ich szukać.
Orbitarium- oryginalna wystawa interaktywna. Do dyspozycji mamy sondę Cassini- gdzie możemy sterować i poznawać jej zalety. W Orbitarium znajdziemy również stanowiska dzięki którym odpowiemy sobie na nurtujące nas pytania ws. zjawisk zachodzących we Wszechświecie.
Geodium- interaktywna wystawa poświęcona Ziemi. Dowiemy się dlaczego mamy 4 pory roku, dlaczego po dniu następuje noc.

Na każdy pokaz przeznaczone jest ok. 40 min. my spośród wielu propozycji wybraliśmy tylko Planetarium z pokazem filmu Lato pod gwiazdami oraz Orbitarium.
Miejsce miałem okazję odwiedzić podczas wycieczki szkolnej w szkole podstawowej.
Warte odwiedzienia dla osób interesujących się kosmosem, fizyką i Wszechświatem.
Poprzez interaktywne wystawy dziecko na pewno nie będzie się nudzić.

Drugą atrakcją toruńską jest wieża widokowa na Ratuszu Staromiejskim. Wstęp kosztuje 11zł- normalny, 7 zł-ulogowy. Na górę prowadzi ok. 200 schodów, niektóre są bardzo strome, wejście na górę zapewne za parę lat będzie remontowane, dlatego pobierana jest w tej chwili tak wysoka kwota za możliwość wejścia.
Z góry podziwiamy widok na całą starówkę oraz Wisłę, jednak nie robi on szczególnego wrażenia i wydając 11 zł nie jestem usatysfakcjonowany.

Warto udać się na Bulwary Filadelfijskie i pospacerować brzegiem Wisły. Jedyne miejsce o którym zapomnieliśmy w Toruniu to odwiedzenie Krzywej Wieży- zupełnie wypadło nam z głowy.
Poniżej jeszcze kilka kadrów z Torunia.

Gdzie zjeść w Toruniu?

Knajp w Toruniu na wyciągnięcie ręki, większość przepełniona po brzegi. Do dyspozycji mamy pierogarnie, makaronarnia, pizze, kebaby, bary mleczne. My natomiast trafiliśmy do Kartoflarni, która znajduję się zaraz pod Sphinxem. W środku ciekawy wystrój, a na świeżym powietrzu ogródek, mylony często z ogródkiem konkurencji. Restauracja bierze udział w akcji OpenCard, gdzie mogliśmy skorzystać z 50 % rabatu na jedzenie, dzięki 45-dniowej darmowej karcie ściągnietej na aplikację mobilną.

Z racji rabatów mogliśmy poszaleć, spośród sporego wyboru dań wybraliśmy: chłodnik, sałatkę grecką, zapiekankę ziemniaczaną z kurczakiem i szpinakiem, burgery kartoflane z frytkami.
Jednakże knajpa serwuje również tradycyjne dania obiadowe, kotlet schabowy, karkówka, żeberka.

Jeżeli chodzi o nasze dania, były bardzo smaczne! Najmniej zaskoczył nas chłodnik, który niestety był niedoprawiony a w środku znajdował się praktycznie ogórek i koperek, brak jakiegokolwiek buraka.

Zapiekanka ziemniaczana, bardzo smaczna, idealne składniki komponowały się nieźle.

Burgery, coś nowego! Zamiast tradycyjnej bułki, dwa grube placki ziemniaczane, duża porcja mięsa i warzyw.

Za poniższe dania wraz z 2 piwami zapłaciliśmy 52 zł, z czego dzięki OpenCard oszczędziliśmy 34 zł!

Gdzie iść na najlepsze lody w Toruniu? Tylko Lenkiewicz! Duże, smaczne porcje lodów! Takiego ruchu w kawiarni w Polsce nie widziałem od dawna. Kolejki do lodów nie było końca! Większość stolików zajęta a powierzchnia kawiarni jest bardzo duża! Zdecydowanie warto się udać!

Byłeś/aś? Wyraź swoją opinię! Jedziesz? Zadaj pytanie- chętnie doradzę, pomogę ! :)
Zapraszam na stronę na FACEBOOKU!